وَ إِذْ قُلْنا لَکَ إِنَّ رَبَّکَ أَحاطَ بِالنَّاسِ وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْیَا الَّتِی أَرَیْناکَ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِی الْقُرْآنِ وَ نُخَوِّفُهُمْ فَما یَزِیدُهُمْ إِلَّا طُغْیاناً کَبِیراً (اسراء: 60)
و [یاد کن] هنگامى را که به تو گفتیم: «به راستى پروردگارت بر مردم احاطه دارد.» و آن رؤیایى را که به تو نمایاندیم، و [نیز] آن درخت لعنت شده در قرآن را جز براى آزمایش مردم قرار ندادیم و ما آنان را بیم مى دهیم، ولى جز بر طغیان بیشتر آنها نمى افزاید.
در این آیه مراد از رویا و شجره ملعونه چیست که خدا آن را آزمایش مردم قرار داده است؟
ابتدا در باره شجره ملعون بحث می کنیم. در قرآن سه گروه ملعون نامیده شده اند. مشرکین، اهل کتاب، منافقین. وقتی در این آیه با لفظ شجره ملعونه مواجه می شویم، استنباط می کنیم که این سه گروه از یک ریشه هستند چون معنای شجره یعنی شاخ و برگ و میوه ای که دارای یک ریشه باشند. در شجره ملعونه، این ریشه همان مفهوم فتنه بر روی زمین است. که به وسیله رشد و نمو و از راه تناسل و زاد و ولد، از صدر اسلام تا کنون ادامه داشته اند.
شاخ و برگ این شجره ملعونه در هر نقطه ای از جهان اسلام نفوذ کنند دین و دنیاى مردم آن نقطه را فاسد نموده و دچار فتنه شان مى سازند. این شجره در همه اعصار وجود داشته، آثار شوم خود را از راه ترویج عقیده ها و مذاهب فاسد گسترش داده، نسلى بعد نسل به اسلام ضربه وارد مى آورند.
نمود کامل این شجره ملعونه که بیشترین ضربه را چه در صدر اسلام و چه اکنون بر پیکره اسلام وارد آورده، فرقه سوم، یعنى منافقین هستند. آنان در ظاهر مسلمان بوده، و تظاهر به اسلام مى کنند، اما در واقع کمر به نابودی اسلام بسته اند. باید در نظر داشت که وقتی سخن از منافق مسلمان می شود، مراد فقط امثال عبدالله ابن ابی سر دسته منافقین مدینه در صدر اسلام یا سازمان مخوف منافقین خلق در عصر حاضر نیست که آنها قطره ناچیزی از اقیانوس نفاق در تاریخ اسلامند. بلکه باید مصداق های برجسته تر نفاق اسلامی، همچون غصب خلافت بعد از رحلت و نیز غصب حرمین شرفین با عنوان فرعی خادمین حرمین شریفین، را در نظر داشت.
در باره رویا نیز باید بیان شود که روایات عامه و خاصه تایید مى کند که مراد از«رؤیا» در آیه فوق، خوابى است که رسول خدا (ص) در باره بنى امیه دید و شجره ملعونه شجره این دودمان است. جمعى از مفسران شیعه و اهل تسنن نقل کرده اند که این خواب اشاره به جریان معروفى دارد که پیامبر (ص) در خواب دید میمون هایى از منبر او بالا مى روند و پائین مى آیند، بسیار از این مساله غمگین شد، آن چنان که بعد از آن کمتر مى خندید. این میمون ها را بنى امیه تفسیر کرده اند که یکى بعد از دیگرى بر جاى پیامبر (ص) نشستند در حالى که از یکدیگر تقلید مى کردند و افرادى فاقد شخصیت بودند و حکومت اسلامى و خلافت رسول اللَّه (ص) را به فساد کشیدند. این روایت را فخر رازى در تفسیر کبیر، و قرطبى مفسر معروف اهل تسنن در تفسیر الجامع، و طبرسى در مجمع البیان نقل کرده اند. در همین باره از عایشه نقل شده که رو به مروان کرد و گفت:
لَعنَ اللَّهُ اباکَ و انتَ فى صلبِهِ فانتَ بعضٌ مَن لعنُهُ اللَّهُ خدا پدر ترا لعنت کرد، در حالى که تو در صلب او بودى، بنا بر این تو بخشى هستى از کسى که خدایش لعن کرده است(1)
در تایید این مطلب می گوییم در سوره ابراهیم آیه 26 آنجا که سخن از «شجره خبیثه» به میان آمده با توجه به مفهوم وسیعى که شجره خبیثه دارد و با توجه به روایاتى که در تفسیر آن وارد شده، شجره خبیثه را به بنى امیه تفسیر نموده، و نیز با توجه به اینکه" خبیثه" از نظر معنى با" ملعونه"، متلازم است مى توان گفت که شجره ملعونه همان شجره خبیثه است.(2)
اکنون مفهوم سخن رهبری که آل سعود را شجره ملعونه و خبیثه نامید مشخص می شود که مراد آن است که آل سعود یا مشرکند یا در جبهه یهودیانى هستند که امروز بر مراکز حساس اسلامى غاصبانه مسلط شده، در حق مسلمانان جنایت می کنند، یا منافقانى اند که از نسل بنى امیه بافی مانده در صدد تغییر ماهیت اسلام اصیل هستند.
رژیم آل سعود، هر یک از این سه فرقه باشند، شاخ و برگ شجره خبیثه ملعونه تلقی می شوند که در جهان معاصر آزمایشى شده اند براى مردم و دولت های مسلمان.
1. تفسیر قرطبى جلد ششم صفحه 3902 و تفسیر فخر رازى جلد 20 صفحه 237.
2. تفسیر نور الثقلین جلد 2 صفحه 538.